“Egyszerű, mint az ABC” szoktuk mondani, de nem az akusztikai tervezéssel kapcsolatban. Pedig a teremakusztika négy egyszerű megközelítéssel mindenki számára érthetővé válik. Összeszedtük, hogy mik is ezek.
A: Absorb, azaz elnyel
Az anyagok porózus, lyukacsos felületkezelése csökkenti a visszaverődés mértékét a teremben, így a hangot meg tudjuk fogni vagy elnyelni . Ezeket az anyagokat vagy felületeket egyaránt használhatjuk a falon, a mennyezeten és a padlón vagy integrálhatjuk a helyiségben elhelyezett bútorokra és tárgyakra. A cél nem mindig az, hogy annyi hangelnyelő felületet alkalmazzunk amennyit csak lehet, sokkal inkább, hogy akusztikai számításokkal megtaláljuk az optimális mennyiséget a helyiség adottságait és funkcióját figyelembe véve.
B: Block, azaz blokkol
A hangot nagyon egyszerű blokkolni a hangforrás és a hallgató közé elhelyezett akadállyal, ami lehet egy fal, magas bútor vagy egy gipszkarton réteg. Blokkolásnak számít az is, amikor a hangforrást teljesen izoláljuk, például egy hangos berendezésnek külön szobát építünk. De ide soroljuk a mennyezet szigetelését is, ami megakadályozza a hangátvitelt.
C: Cover, azaz eltakar
Ha további hangokat adunk a térhez, akkor el tudjuk fedni a nem kívánt hangokat. Ennek az a célja, hogy az agyunk számára megnehezítse az érthető hangfoszlányok felismerését és a fókuszt az adott tevékenységen – mint a munka vagy a tanulás – tartsa. Ezek a hangforrások lehetnek természetesek – mint egy csobogó, – vagy mesterségesek – mint egy véletlenül generált elektromos jel.
D: Diffuse, azaz szétszór
A hangot különböző irányokba tudjuk szétszórni a térben tárgyak vagy texturált, egyenetlen felületek elhelyezésével. Ezzel a módszerrel a hangot nem elnyeljük, hanem a visszatükrözéssel javítjuk annak minőségét, tisztaságát. Így például unalmasnak tűnő helyiségeket is élettelivé varázsolhatunk.
Tedd és ne tedd – akusztikai kisokos >>
Forrás: BAUX